måndag, augusti 14, 2006

Sluta röka

Idag tänker jag sluta röka. Det kommer inte att vara några problem att sluta, det brukar jag göra ungefär en gång i månaden... Mitt problem är att jag inte lyckas låta bli att börja igen. Jag har rökt sen jag var i trettonårsåldern och jag har alltid haft ångest för det. Jag är lite lätt hypokondriker och är livrädd för att få någon allvarlig sjukdom (den jag är mest rädd för vågar jag inte ens uttala namnet på). Trots detta har jag ännu inte lyckats att bli rökfri.

Jag vet att rökning försämra fertiliteten och med den vetskapen borde det vara den enklaste saken i världen att sluta, men riktigt så enkelt är det inte. När jag gjorde min första IVF slutade jag samtidigt som jag började med sprutorna, det gick jättebra. Tyvärr lyckades jag bara fram till den dagen då jag testade negativt. Jag tände direkt en cigarett, trots att jag inte ens var sugen. Det kändes just då som om ingenting spelade någon roll och att jag lika gärna kunde fortsätta att förgifta mig själv…

Nu känns det inte så. Nu vill jag rena och förberedda min kropp inför nästa IVF-försök. Jag vill ge mig själv alla chanser att lyckas. Därför slutar jag idag, i god tid innan det är dags för nästa omgång!

4 kommentarer:

Tingeling sa...

Jag har samma "problem"..eller tänker exakt som du när det gäller rökandet!! Under våra försök har jag alltid slutat eller i alla fall minskat radikalt, men vid varje misslyckande har jag genast tänt en cigarett och sen rökt som en borstbindare efter det..
Nu närmar sig nästa sprutomgång och jag tänker att jag borde sluta i GOD TID före..men här bolmar jag bara ännu.. :(
Kämpa på! Håller tummarna!!

Mina sa...

Tack så mycket!! Jag kämpar så gott jag kan men dagen har varit hemsk:-(( Jag har varit påväg att ge upp flera gånger men ännu inte gett mig.

Lycka till du med när det är dags igen ;-)

Salvia sa...

Jag lyckades sluta snusa förra året när jag läste "Äntligen icke-rökare" av Allen Carr. Den finns för en billig peng på adlibris.

Köp den och läs den!

Mina sa...

Det har inte varit riktigt så enkelt som jag kaxigt skrev att det skulle bli, så tack så hemskt mkt för tipset!