måndag, augusti 07, 2006

FET eller IVF?

I våras gjorde vi ett IVF-försök som vi bekostade själva. Det resulterade inte i några barn men vi fick fyra ägg till frysen. Nu står vi i kö på IVF-kliniken Öresund för att få göra ett frysförsök i oktober (som vi tänkte betala själva).

Under tiden som jag väntar har jag försökt få reda på vad som händer med vår plats i kön till de tre IVF-försök som landstinget finansierar (gäller för Skåne). Efter många samtal och tjatande till KK i Lund fick jag tag i min läkare. Hon drog ut på svaret och menar att det kanske kunde bli aktuellt efter sommaren. Jag fortsatte att tjata och informerade henne att jag tänkte fortsätta ring (och störa) fram tills hon satte upp oss i kön. Jag försökte, så gått det gick, att dölja hur desperat jag kände mig.
Jag snyftade fram att när hon väl satt oss i kön så skulle det ju dröja flera månader ytterligare och jag inte längre stod ut. Då svarade hon (hör och häpna) att det inte alls tar flera månader utan möjligen några veckor! Hon gav dessutom med sig och lovade att skicka iväg vår remiss samma vecka (till Öresunds klinik där vi redan går). YES! Gud va glad jag blev. Samtidigt förstod jag inte riktigt hur det hade gått till. Har vi stått i kö hela tiden? Vi som trodde att vi skulle komma fram tidigast i vår.

Är det någon som vet om man kan byta ut ett IVF- mot ett FET-försök? Vi har ju redan embryon och det skulle vara skönt att slippa utsättas för den långa behandlingen.
Om man gör ett FET istället, får man då ”bara” två försök till eller finansierar landstinget FET utöver de tre IVF:erna man har rätt till?


Vet någon? Tacksam för svar!

3 kommentarer:

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Jag har ingen aning om ifall det går att byta, men jag skulle aldrig göra ett sådant byte eftersom chanserna att lyckas är större vid färska försök än vid frysta.

Dessutom ingår (i alla fall här i Stockholm) alla ägg du får ut när du gör en IVF i försöket, så får du fyra till frysen kan man säga att du fått fem försök till priset av ett. Och du har fortfarande två försök kvar.

Mina sa...

Tack så mycket för svaret! Det är ju super om det är så även i Skåne. Då kanske tom jag har en chans att någon gång lyckas;-)
Angående möjligheten att lyckas via FET så har jag läst någonstans att chanserna (om embryona väl klarat upptiningen) är lika stora som vid ett vanligt färsk försök, men det kanske inte stämmer.
Nu kommer jag självklart inte byta utan ställer istället in mig på en ny IVF. Tack än en gång!

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Jag frågade min IVF-läkare om chanserna och enligt henne är det större chans att lyckas med färska försök än med frysta, vilket man också kan se när man läser klinikernas statistik.

Men det betyder ju inte att just chanserna är mindre med just ditt frysta embryo, för är det det som blir en bebis så var ju chansen 100 % med just det :-)

Statistik är ju inte så intressant i en specifik situation, men när man ska ta beslut kan det vara intressant att titta på.