torsdag, augusti 10, 2006

Hormoner + solbränna = dålig kombination

Jag har haft oturen att vara utrustade med en liten mustasch. Den syns inte så mycket men tillräckligt för att vara störande. Jag brukar alltid färga den och då syns den inte längre. I början av sommarn när jag precis fått en fin solbränna märkte jag till min fasa att jag var mörk på överläppen. Jag färgade snabbt mustaschen men utan resultat! Läppen var fortfarande mörk. En lätt panik infann sig.

Idag var jag hos min vän som är hudterapeut. Hon konstaterade pigmentförändringen och berättade att när man blir gravid så är det väldigt vanligt att man får sådana förändringar just på överläppen. Det beror på hormonerna och blir speciellt tydliga i kombination med sol. De försvinner när man inte längre är gravid, eller som för mig, när medicineringen går ur kroppen.
Så himla typiskt! Jag lyckas inte bli gravid men jag lyckas få de dåliga symtomen av en graviditet. Hade jag haft ett barn i magen hade kunnat stå ut med det, men inte nu.

Så, varning till alla er som är under behandling och som samtidigt försöker få en schyst solbränna ;-) !!

3 kommentarer:

Mamma Wannbe sa...

Ajajaj, snacka om allt trist på en gång; missfärgning OCH ogravid! Lycka till!

Astillbe sa...

*ler* Jag har faktiskt tyckt att jag har fått mer hår på hakan!!!

Det kanske inte var en inbillning då!

Mona sa...

Jag har en sådan tjusig läpp, ser ut som om jag drickit o`boy med hela ansiktet. Mitt är ännu kvar & dottern är född slitet på Juli 09. Börjat titta på olika behandlingar för att få bort den