onsdag, oktober 25, 2006

Återföringsdagen

Jag vaknade i morse utan minsta oro i kroppen. Vi skulle inte vara där förrän kl. 14.15 så dagen gick åt små pyssel och matlagning. Jag och M var på strålande humör när vi körde till kliniken. Det var underbart höstväder ute och då kan man ju inte vara annat än glad, eller...?

Vi fick vänta en stund inne på ”vårt” rum innan läkaren kom in för att ge oss vårt resultat.
22 äggblåsor punkterades, 15 ägg plockades ut, 5 befruktades, 4 fortsatte dela sig, 1 såg bra ut och det fick jag tillbaka, de andra tre var inte tillräckligt bra för att frysas utan kastades.

Jag blev jättebesviken. Det är säkert dumt av mig, men jag kan inte låta bli. Förra gången befruktades 9 ägg (av 17) och vi fick 4 till frysen, så min erfarenhet sa mig att detta resultat skulle bli något liknande, naivt nog.

Jag vet att det räcker med ett bra embryo för att det ska blir en graviditet, men jag som har en tendens att övertolka allt kan inte låta bli att undra hur bra detta embryo egentligen är? Doktorn sa att det var ett toppen ägg men säger han inte så till alla? Kanske detta ägg inte heller är speciellt bra men han vill inte göra mig besviken och ger mig det tillbaka ändå?

Ja, jag kan ju spekulera hur mycket jag vill, jag får ändå aldrig reda på det. Just nu känner jag mig ganska sänkt och ska nog inte skiva mer, det kommer bara bitterhet ur mig och det är ett drag hos mig som jag inte gillar…

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej och grattis till att du nu ruvar! Förhoppningsvis är det ert "Lycko-embryo" som du bär på!

Dock förstår jag din känsla av besvikelse. Vid båda våra IVF-er har de tagit ut 15 ägg, 9-10 ägg har blivit befruktade, men endast ett har varit tillräckligt bra. En IVF är såpass jobbig och osäker att man gärna vill ha frysen full till nya försök. Men, som du själv skriver, det räcker med ett embryo för att bli gravid!

Lycka till och många kramar!
//Sofie

Tingeling sa...

Massa lyckokramar till dig! Och du, du har rätt att vara bitter, det är helt ok! Men jag tror det kommer att gå vägen - med ditt toppenägg! (läkaren överdrev nog inte, det VAR ett toppenägg!)

Solkatten sa...

Jag förstår att det känns tungt att inte få några reserver. Men jag tror på, och håller tummarna för ert lilla superembryo!

Storkenflyger sa...

Jag håller tummarna hårt för att läkaren har rätt i det han sa om ägget. Må det nu gro och växa!

Amira sa...

Håll ut Mina! Det kan faktiskt hända att detta just är det embryo som vill bli en bebis! Ledsen och arg får man också vara! ("bitter"). Alla har vi varit det. Välkommen nu i ruvareklubben! Här var det dag 6...

Janna sa...

Det är förstås inte roligt att få sämre resultat än förra gången. Men jag kan trösta dej med att jag också bara hade ett bra ägg och blev gravid. Det var inte ens ett speciellt bra ägg, det graderades en trea på en femgradig skala och hade inte kunnat frysas. Nu gick det som det gick med graviditeten, men det var inte det minsta fel på fostret. Läkarnas bedömning om 'bra' och 'dåligt' är ju ändå bara en subjektiv bedömning av några celler (hur trovärdig kan den egentligen bli?). Så håll ut! Så länge ska jag heja på ditt lilla embryo.

kram