lördag, januari 13, 2007

Sprutdag 12

Jaha, då var koll nr två avklarad och med gott resultat! Man börjar bli lite av en expert på hur ens äggstockar ska se ut och vid första anblicken blev jag lite besviken. Jag är van vid att det är fullt med äggblåsor där, både små och stora men denna gång såg jag inte så många. Tydligen gjorde inte det någonting. Jag har 4 på ena sidan och 5 på andra och de är lika stora allihop. Alltså har den här långsamma behandlingen fungerat bra på mig och jag har fått ett jämt resultat vilket såklart är att föredra. Vi kommer att fortsätta i lugn takt och äggplocket kommer att ske först på torsdag. Jag trodde det skulle bli nu på tisdag men det här är egentligen bättre. Nu slipper jag vara borta från jobbet i flera dagar (nu blir det bara två) och framförallt slipper jag känna mig stressad över att jag inte är där.

Jag fortsätter tjata om att jag vill ha två embryo tillbaka (DET, som det tydligen heter) men de är inte helt överens med mig. Jag får som svar att det kanske vi skulle kunna göra vid försök nummer 4 eller 5. Pust, jag blir så trött! Jag fick nästan lust att skicka på dem att jag VILL INTE göra 4,5, 6 försök, jag vill få detta avklarat nu. Jag vill maximera mina chanser för att sen slippa gå igenom detta igen, är det så svårt att förstå?!!

Det som är positivt med deras inställning är att de faktiskt tror att det ska fungera och att de mycket hellre vill att vi blir gravida med ett barn än med två (myndigheterna övervakar dem och de får påbackning om det blir för många tvillingar). Ja, ja, vi får väl se hur det blir. De har iaf noterat min vilja i sina journaler.

Något annat fantastiskt har hänt! Jag stor trivs på mitt nya jobb och det känns underbart att faktiskt vilja gå till jobbet. Jag har nog inte insett hur tråkigt mitt gamla hade kommit att bli iaf i jämförelsevis med det här. Jag lär mig massa nytt hela tiden och jobbet är av den karaktären att det alltid kommer att vara så. Vi jobba i flera olika projekt och det är så himla spännande! I projektet vi jobbar i just nu ingår det att åka runt till våra kontor för att se hur det arbetar med vissa saker som jag inte går in på här ;-).

Vi kommer troligen att åka till USA och till ca fem andra länder i Europa nu under våren. Jag är så himla glad över att ha hamnat där jag är nu. Så alla ni som sa att det skulle komma något bra ur det tråkiga som hände i höstas, ni hade rätt!! Det är ännu inte helt klart men jag har fått starka hintar om att jag kommer att få stanna på tjänsten (det är egentligen bara ett vikariat).

Jag måste erkänna en sak. Min längtan efter ett barn är fortfarande lika stark, men om det inte blir något denna gång så blir jag inte lika ledsen som efter de andra. Alternativet att få fokusera på jobbet under de år vi står i adoptionskön känns faktiskt nästan lite lockande…

2 kommentarer:

Amira sa...

Roligt att höra att det nu syns ljusning vid horisonten. Med besked tucker jag det verkar! Håller tummarna superdupermycket nu!

Tingeling sa...

Jättebra med sådär jämnt och fint resultat, det här verkar ju finfint, tycker jag!
Inte länge till torsdag, ju!
Härligt att läsa att du trivs med ditt jobb också, det gör säkert en massa åt ditt mående överlag.
Vad gäller det där med återförande av ett eller två embryon så förstår jag dig precis! Fattar faktiskt inte varför man inte ska få bestämma så mycket över sin egen kropp att man skulle få göra det beslutet själv..
Jag fick ju 2 embryon tillbaka senast och hoppas ju få det även nu (om vi har så många kvar när måndagen kommer..)
Min läkare sade att sannolikheten att lyckas med 2 embryon stiger till upp till 50 % och det är ju verkligen inte illa!
Fortsätt kämpa på och stå på dig!
Lycka till nu, jag följer din blogg slaviskt och det är spännande nu när det verkligen börjar hända nåt!