tisdag, januari 23, 2007

Analysera mera...

Nu är jag igång med analyserandet av min kropp… Vaknade i morse, skitsur över att jag inte kände någonting. Igår kväll lusläste jag andra bloggvänners bloggar (som har blivit gravida) för att se om jag kunde utläsa vad jag ”borde” känna. Blev jag klokare? Svar: nej. Vissa har känt något redan efter någon dag och andra ingenting alls under hela ruvartiden. Själv är jag irriterad av jag inte ens har några symtom från proestoronet! Betyder det att min kropp inte tar upp det eller betyder det ingenting alls? Jag är lite öm i ena bröstet (konstigt) och nu på eftermiddagen var magen spänd som en ballong. Plötsligt vet jag inte hur jag känner mig i vanliga fall…? Brukar min mage se ut så här? Har det med att min äggstockar läker eller vad? Nä, man kan bli knäpp för mindre…

Jag har inte ens kommit till hälften av denna plågande väntetid, hur ska jag stå uuuut?!!!

En annan sak som jag undrar över är när själva fästningen kommer att ske? Vissa säger att det skulle vara nu, runt dag fyra, men när jag läser i ”Så blir ett barn till” så står det klar och tydligt på dag 8 (från det att ägget blivit befruktat). Är det annorlunda för oss IVF:are?

8 kommentarer:

Anonym sa...

När jag genomgick IVF i höstas, ringde jag min svärmor som är barnmorska och frågade ungefär när embryot fäster sig i livmodern. Runt dag 7, svarade hon. Varför jag undrade detta är för att jag hade ont den dagen. Därmed inte sagt att alla känner av det. Men jag gjorde det. Tyvärr blev det ju utomkveds sen.

Så det ska inte vara annorlunda för oss IVF:are.

Jag håller tummarna för dig att ni lyckas.

Solkatten sa...

Alltså, att "känna något" efter bara en dag låter som en efterkonstruktion, tycker jag. Och om det kan lugna dig något kan jag upplysa dig om att jag inte kände av progesteronet sist.

Embryot överlever i 6 dagar inne i livmodern (2 dagar ligger det ju och delar sig på kliniken).

Fortsätter hålla tummarna för dig =)

Anonym sa...

Hmmm...När man gör IVF så hamnar ju det befruktade embryot i livmodern direkt, ska det vandra från äggstocken så tar det ett par dagar för det att landa i livmodern. Ett IVF-embryo bör ju fästa fortare än vanligt kan man ju tycka...MEN...embryot utvecklas ju ändå i samma takt som ett embryo som befruktas i äggstocken och det kan inte fästa förräns det blivit en blastocyst (embryot kryper ur skalet och är redo att fästa). Enligt min bok så letar blastocysten ett tag efter lämplig plats så 7-10 dagar efter befruktning så borde det fästa oavsett var det blev befruktat. Hörrö detta måste jag kika läget om och se om det verkligen stämmer men jag tycker att det borde ju fästa inom samma tid som ett äggledarbefruktat embryo.

Lycka till
Linda

Tingeling sa...

Bekant, det där.
Jag lusläser också gravidas bloggar och jämför de symptom de skriver om, med mina egna. Och besviken är jag också. Känner visserligen av progesteronet, men inte så mycket annat.
Tänker inte ge dig rådet att låta bli att grubbla och analysera så mycket, för det är ju omöjligt, I know.
Men sköt om dig! :)

Amira sa...

Det kan vara väldigt svårt att skilja graviditetskänningar från andra knip i magen så tidigt. Men jag vet hur du har det. Det känns både amgiskt och skrämmande de första dagarna eftersom man ju då VET att det finns något där inne.
Intressant det där med blastocyststadiet, visste inte att det heter så, när cellen fäster. Vad egentligen heter det som de placerar in? Jag bruakr kalla det "embryo" fast det kanske är fel. Borde det vara befruktad äggcell bara? Håller i varje fall tummarna för dig nu!

Anonym sa...

Hejsan Jaz !

Jag har läst din blogg nu ett bra tag utan att lämna något inlägg. Nu måste jag! Jätteroligt att du är så positiv nu. Det kommer att gå bra. Jag vet att det gör det till slut.

Jag tänker ofta på Er och håller tummarna.

Ps. jag har en tvillingvagn till salu som jag lovar att du ska få billigt :) Ds

// Anonymous

Janna sa...

Jag brukar inte heller ha progesteronsymptom, mensvärk, spända bröst och allt det där. Enbart lite stickkänningar efter plocket. Vi är alla olika. Jag håller tummarna för att dina embryon är i full färd med att bädda in sej!

Stor kram

Mina sa...

Hmmm, jag känner mig avslöjad...
Hur vet Anonymous att jag inte heter Mina...?

Hur som helst, tack så mycket för ditt stöd! Det betyder jättemycket!