fredag, januari 19, 2007

Äggplockardagen

I går var det då äntligen dags att plocka ut äggen. Spända och förväntansfulla infann vi oss på kliniken kl 09.00. Vi blev visade till vårt rum, jag fick en stesolid och en kateter i armen, medan M blev hänvisad till toaletten med den blå mappen och med en liten burk i sin handen ;-)

Väl inne på operationen fick jag lokalbedövning och sömnmedel i armen. Början gick bra men efter en stund började det göra jäkligt ont. De två senaste gångerna har sjuksköterskan på eget initiativ gett mig mer sömnmedel men denna gjorde det inte. Själv var jag för trött för att säga något. När plocket var färdigt och vi kommit in på vårt rum började jag storgråta av smärta. Det gjorde sååå himla ont. Jag fick panodil och en värmekudde och efter en stund kändes det mycket bättre.

Jag låg och vilade och väntade, och väntade… Pga sjukdom tag det lite längre tid än normalt innan vi fick vårt resultat. Eftersom vi inte visste varför det tog sån tid började vi såklart oro oss att det var något som var fel. Men det var det inte. Skörden blev 15 ägg och vi är jättenöjda med resultatet.

Igår sov jag i stort sätt hela dan och idag tänker jag inte göra någonting. Jag har placerat mig i soffan och här tänker jag stanna :-). Jag är ganska öm och svullen men det är inte lika farligt som igår. Minnet är visserligen kort, men jag kan nog säga att detta är den gång som det har gjort mest ont. Vi får hoppas att det varit mödan värt…

På lördag kl 10.30 ska vi tillbaka. Eftersom det efter förra gången bara blev ett ägg som såg fint ut (av 15) är jag rätt nervös nu. Jag tar inget för givet utan vi får helt enkelt se om det blir något eller inte. Just nu kan jag bara hoppas!

4 kommentarer:

Storkenflyger sa...

Underbart att läsa. Du kan hajja att jag ska tänka på dig klockan 10.30 på lördag. Hoppas, hoppas, hoppas att fler ägg ser fina ut denna gång.

Lyckokram från Storkis

Solkatten sa...

Tjohooo! 15 ägg! Och ni KAN bara inte ha samma otur den här gången.

Tummar hålls imorgon =)

Anonym sa...

15 är jättebra! Jag hoppas så för er skull att det blir många ägg, så att ni kan frysa om ni vill det.
*håller tummarna* för er imorgon.

Anonym sa...

15 ägg är ju kanon!! =)

Jag håller tummarna jättehårt för er i morgon bitti och hoppas på strålande resultat efter den här nya, långsamma behandling. Nu måtte det väl ändå funka!

kram!