torsdag, maj 03, 2007

Dagen efter äggplock

Gårdagen gick bra. Jag blev plockad på 15 ägg och förhoppningsvis ska jag få två embryon tillbaka imorgon. Det har tidigare nämnts att vi kanske skulle köra långtidsodling denna gång och hoppa över assisted hatching (AH) vilket vi testade förra gången.

När nu sjuksköterskan meddelade att det trots allt skulle bli AH och inte långtidsodling blev vi såklart lite förvånade.

Vi bad att få tala med läkaren eftersom sjuksköterskan inte kunde förklara varför man ändrat sig.

Efter en stund kom en kränkt läkare in och talade om att de med deras låååånga erfarenhet nog visste vad som var bäst för oss.

Ursäkta mig säger jag bara! Jag ifrågasätter verkligen inte deras kompetens utan vill bara veta vad som gäller. Är det så himla konstigt att vi vill veta hur det resonerar?!

Jag blir bara så trött.

Vad jag också börjar tröttna rejält på är allt som har med adoption att göra. Jag ringde idag till familjeenheten för att höra var i kön vi står för att få starta hemutredningen. Först kunde hon inte hitta oss. Efter mycket letande talade hon om att vi var nr 6 i kön men hon kunde absolut inte säga när det skulle bli vår tur. Det blir iaf inte före sommaren. Nähä nä… Då blir det väl någon gång om hundra år då, hade jag lust att skrika men sansade mig såklart.

De senaste veckorna har jag faktiskt börjat tänka så smått på alternativet att skita i alltihop. Tidigare har det varit total otänkbart att leva utan barn men ju mer vi kämpar desto mindre lust finns kvar i mig. Vi har ju bara stött på motgångar under denna tid och tillslut orkar man bara inte mer.

Så känner jag idag. Imorgon känns det kanske annorlunda…?

9 kommentarer:

Solkatten sa...

Uppmuntrande kram och grattis till äggskörden. Massor av lycka till imorgon!

Anonym sa...

ååh jag kommer precis ihåg hur de är på Ö-Kl. trevlig men de tror att man inte förstår vad som pågår med ens egen kropp. Eller så tror de att man inte vill veta? Bra att du frågade. Också grattis till dina 15 fina egg. Jag önskar er iallafall all lycka och hoppas verkligen att ni aldrig kommer i behov av en hemutredning...och om det behövs hoppas jag att plats 6 blir plats 1 in no time.

Lycka till.

Nina

Tingeling sa...

Åh, kränkt läkare..suck!

Det är klart ni har rätt att få veta ALLT som gäller behandlingen, alltallt, det är ER behandling och de sköter jobbet.

Trist att humöret är dalande, men det låter ju som ett finfint resultat av äggplocket i alla fall!
Hoppas också ni inte behöver ringa fler samtal till familjeenheten, däremot koncentrera er på det lilla som ska bo i din mage ett tag!

KRAM och hoppas på snar uppdatering!

Anonym sa...

Hej Mina
Har precis börjat läsa din blogg, intressant.
Jag/Vi är långt ifrån Din/Er situation, men känner att vi kanske kommer att hamna där också.
Jag hoppas att jag får läsa ett lyckligt slut på den här bloggen.
Lycka till!
/ Agda

Anna sa...

Grattis till 15 fina ägg! Hoppas nu innerligt att någon av dem sätter bo hos dig och att ni inte behöver bekymra er om köplats mera.

Skitdåligt av läkaren att besluta om din behandling över huvudet på dig :-(

Storkenflyger sa...

Grattis till det framgångsrika äggplocket!

Fattar känslan av att skita i allt. Även jag upplever att min barnlängtan inte är lika stark idag som för fem, tre, två och ett år sedan. Kanske är det ett försvar. Man ställer in sig på att tillhöra de 15 procenten kvinnor som förblir barnlösa. Hemskt men sant.

Nu håller jag tummarna för att denna IVF lyckas för er så att ni kan gå vidare och bli "normala lyckliga" människor!

Stork som är ovanligt bitter idag.

Anonym sa...

Hej hej.
Lämnar ett spår så du ser att jag varit här. :-)
Tror att vi kommit ungefär lite långt i vår föräldrautbildning.
Jag pratade också med den som har hand om hemutredningen idag. Hon kunde inte heller säga när det kunde bli min tur, eller vem som skulle vara utredare. Däremot så skulle hon höra av sig senast nästa vecka för att berätta det. Jaja, vi får väl se.

Lycka till! :-)

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Grattis till den fina äggskörden!!!!

Mina sa...

Tack för alla era lyckoönskningar!

De hjälpte :-)och jag uppskattar dem verkligen. Blir så glad när jag läser att både nya och gamla bloggvänner hör av sig!!!

Kram på er alla!