onsdag, april 04, 2007

Adoptionsträff

Adoptionsträffen gick bra. Det var inte så farligt som jag föreställt mig.

Istället för att presenter oss själva fick vi först berätta lite för den som satt bredvid och sen presentera vår nya vän för de övriga. Jag hatar verkligen presentationer, har gjort så sen jag gick i skolan (var väl med om något traumatiskt…) men detta sätt kändes rätt okey.

När man träffar en grupp nya människor är det alltid någon man stör sig på. Det här var såklart inget undantag. En man var hela tiden tvungen att ifrågasätta allt som sades. Han förstod inte varför en nämnd ska bestämma om han får adoptera eller inte, han förstod inte varför man skulle prata med sitt adopterade barn om att det är adopterat och han fattade inte varför man skulle skriva brev till barnhemmet om hur det gick för barnet, för att nämna några saker han inte kunde förstå. Jag förstod inte varför han skulle adoptera…

I övrig hade vi intressanta diskussioner. Vad som förvånade mig var att de flesta inte verkar ha tillgång till datorer. Många frågor handlade om sånt som man lätt hittar på nätet, väntetider, kostnader osv. Kanske det bara är jag som är insnöad och spenderar allt för många timmar framför datorn…

Hur som helst ska det bli kul att träffa dem igen nästa vecka.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker det verkar som att det är du som är "normal" när det handlar om att vara insatt. Är man verkligen intresserad tar man reda på fakta och är väl förberedd. Nätet kan ju inte vara det enda ställe där man kan få tag på information om de saker du räknade upp.

Och den där mannen lät ju spännande. Jag undrar också varför han vill adoptera.

Jag hoppas det blir trevliga träffar framöver för dig/er.

Anonym sa...

Det ÄR konstigt att folk inte har datorer.

Dagboken sa...

På vår kurs var det likadant! Jag var mest insatt och kunde svara på de flesta frågorna :-) Blir spännande med mannen... han lät ju klart underlig!