onsdag, mars 21, 2007

Slutar aldrig förvåna sig...

Man slutar verkligen aldrig förvåna sig. Häromdagen satt jag och åt lunch med en manlig kollega. Vi pratade om Kina och jag berättade att jag förhoppningsvis snart kommer att hämta ett barn därifrån. Till saken hör att han mycket väl känner till min situation. Förra sommarn hittade han mig gråtande vid mitt skivbord och han var då mycket förstående och tröstade mig. Den empatiska sidan av honom är tydligen nu helt borta…

Det första han säger är; ”Det där med att adoptera, jag tror att det är jättesvårt att knyta an till ett barn som inte är ens eget” Sen maler han på hur länge som helts hur underbart det är att ha barn och hur otroligt fantastiskt det är att få barnbarn (han har precis blivit farfar). Att det är en sån otroligt speciell känsla att veta att det är ens eget kött och blod.

Jag satt helt chockad! Vad menar han med att säga så? Vad ville han förmedla? Hur ville han att jag skulle känna mig?!

Sen kom klassikern; ”Ni kommer säkert att få egna barn när ni har adopterat”.

Vadå ”egna” barn? Varför skulle jag ens vilja blir gravid när jag har adopterat. Menar han att vi skulle vara olyckliga om det inte hända och att syftet med adoptionen egentligen är att få de ”mentala spärrarna” att släppa och att vi adopterar för att vi hoppas bli gravida sen? I så fall är han helt ute och reser, dum j-vla idiot!!

Jag blir så trött på alla som inte fattat att det är ett barn jag önskar, biologiskt eller icke spelar faktiskt (otroligt nog för vissa) ingen roll!

Det är ju rätt komiskt att de på nyheterna hela dan igår berättade om hur många mammor och pappor det är som har svårt att knyta an till sina biologiska barn.

10 kommentarer:

Tingeling sa...

GAAAAAH - vet inte ens hur jag ska kommentera det där. Hur i helvete kan folk trycka ur sig sånt?

Så elakt, okänsligt och hånfullt. Och så urbota KORKAT och oinformerat. Vad svarade du???

Anonym sa...

Ja herregud så många okänsliga och plumba människor det finns. Jag skulle aldrig få för mig att säga sådana saker som han gjorde. Inte ens innan vi började försöka få barn.

Undvik honom.

Du skulle sagt det till honom som du skrev i slutet på detta inlägg. Undrar vad han hade sagt då?

Dagboken sa...

Usch! Tänk vad många knäppa människor det finns där ute som inte förstår ett enda dugg!
KRAM!

Anonym sa...

Nä. Usch. Vad svarar man på sånt?

Storkenflyger sa...

Gubbdjävel, är det enda jag kan säga. Och idiot.

Anna sa...

Håller med Storken. GUBBJÄVEL.
Gubbjävel De Luxe!

Mina sa...

Dumt nog försökte jag övertyga honom om att anknytningen inte alls behöved ha med om barnet är bioligiskt eller inte. Nu förstår jag inte varför jag ens försökte.

Det bästa hade varit om jag börjat stortjuta! Då kanske han hade fattat vad han sagt.

Anonym sa...

Det finns så otroligt många okunniga, idiotiska människor därute, det bästa är bara att ignorera dem och tänka att det är deras förlust, tänk så mycket de missar!
Jag är själv adopterad från Korea och har följt din blogg ett tag. Jag önskar dig all lycka till i världen och hoppas att ni snart får hålla er lille/lilla i famnen!

Anonym sa...

Vilken trög kollega! Fattar han ingenting? Jag har följt din blogg ett tag och jag hoppas verkligen att ni snart får ett barn!

Mina sa...

Anonymous och Linda!

Skönt att det finns sådana som ni, det gör det lättare att glömma och ignorera idioterna.

Tack för era lyckoönskaningar!!!

KRAM!